علت مرگ زنبور عسل + جلوگیری از تلفات زنبور عسل

علت مرگ زنبور عسل

افزایش تلفات زنبور عسل در سطح جهان، نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده و پژوهشگران زیادی در حال تحقیق و تفحص برای درک علل این پدیده و یافتن راهکارهای مراقبت از زنبورها هستند. این تعدد تلفات (مخصوصا تلفات زنبور عسل در فصل زمستان) که به نظر می‌رسد به یکی از چالش‌های جدی در حفظ تعادل در بخش زنبورداری جهان تبدیل شده، می‌تواند به دلیل عوامل متعددی به وجود آید.

یکی از دلایل اصلی در این زمینه، تغییرات اقلیمی است که بر زندگی و سلامت زنبورها تأثیر مستقیم دارد. افزایش دما، تغییر الگوی بارندگی و حتی وقوع پدیده‌های جوی ناشناخته نیز می‌تواند به افزایش تلفات زنبورها منجر گردد.

عوامل محیطی نیز، نقش مهمی در تلفات زنبور دارند. آلودگی آب‌وهوا، استفاده گسترده از کشاورزی شیمیایی و تخریب محیط‌زیست می‌تواند به‌راحتی زندگی زنبورها را به خطر بی اندازد. گسترش آفات و بیماری‌هایی مانند Varroa destructor  و نحوه مقابله با آن‌ها نیز، یکی دیگر از مسائل اساسی در حفظ جمعیت زنبورها و کنترل تلفات آنان به شمار می‌روند.

مرگ زنبورهای عسل
مرگ زنبورهای عسل

علت ریزش زنبورعسل در بهار و تابستان

با افزایش دمای هوا تا نزدیک به 16 درجه سانتی‌گراد و شکفتن گل‌های بهاری، زنبورها شروع به جمع‌آوری شهد و گرده‌افشانی می‌کنند. البته این در صورتی است که باران نبارد. اوایل بهار می‌تواند زمانی پرخطری برای کلنی زنبور عسل باشد. نیازهای تغذیه‌ای لاروها هزینه زیادی دارند و شرایط آب‌وهوایی ممکن است ناپایدار باشد. هنگامی‌که تولید لارو شروع می‌شود، کلنی به‌سرعت منابع ذخیره شده را به پایان رسانده و در معرض خطر گرسنگی و متعاقباً بیماری، قرار می‌گیرد.

زنبورداران، به‌ویژه در مناطقی با آب‌وهوای سرد، باید به‌طور منظم کلنی‌های خود را بررسی کرده تا اطمینان حاصل کنند که منابع کافی برای تغذیه زنبورهای جوان و گرم نگه داشتن کلنی دارند. بیماری‌های لاروی مانند چاکبرود، سکبرود و فولبرود اروپایی، در فصل بهار به‌خصوص زمانی که منابع گل نامنظم هستند، بیشتر مشاهده می‌شود.

در برخی مناطق که شرایط آب و هوایی بهتری دارند، هزاران زنبور کارگر جوان، با انرژی و شوق، برای پرواز به‌سوی دشت‌های پر از گل‌های زیبا آماده می‌شوند. این مسئله البته به شرطی است که دشت و گلی برای آن‌ها باقی‌مانده باشد. تأثیرات زندگی مدرن و صنعتی انسان، به‌تدریج وسعت دشت‌ها را محدودتر کرده و این محدودیت‌ها باعث سردرگمی بیشتر و علت مرگ زنبورهای عسل در بهار خواهد شد.

تلف شدن زنبور عسل
تلف شدن زنبور عسل

البته باید در نظر داشت که برخلاف اعتقاد رایج، فصل گرسنگی برای زنبورهای عسل، تابستان است. در این فصل، اشتهای زنبورها که ذخیره‌های کمی در کندو دارند، افزایش می‌یابد. با اینکه زنبورداران گاهی به دنبال گل‌های تازه و شهد، کندوهای خود را تا فاصله‌های ده کیلومتری جابه‌جا می‌کنند، معمولاً این جستجو به‌طور مکرر بی‌نتیجه باقی مانده و این موضوع یکی از اصلی‌ترین علت مرگ زنبورهای عسل در تابستان است.

موقعیت زنبورهای عسل در پاییز و زمستان

در فصل پاییز، کلنی‌های زنبور عسل به‌زودی کاملاً به ذخیره‌های عسل خود وابسته خواهند شد. هر چه منابع گل کمتر شود، زنبورهای کارگر به شدت دفاعی می‌شوند. در این زمان، زنبورهای نر اغلب اخراج می‌شوند؛ زیرا فرصت‌های تولیدمثل به پایان رسیده و اکنون این زنبورها، به ذخایر غذای کلونی زیان می‌زنند. دیده شده که زنبورهای کارگر، زنبوران نری که همکاری نداشته باشند را از کندو حذف می‌کنند. این موضوع به همراه بسیاری از بیماری‌های فصلی، می‌تواند علت مرگ زنبورهای عسل در پاییز باشد.

در فصل زمستان نیز تلفات زنبور می‌تواند به عوامل مدیریتی وابسته باشد و این مشکل از چالش‌های بزرگ زنبورداران، به‌خصوص در مناطق سرد، محسوب می‌شود. جمعیت کلنی در اکثر موارد، پیش از فصل زمستان یا در اوایل بهار از بین می‌رود.

مرگ و تلفات زنبورها
مرگ و تلفات زنبورها

در جمعیت‌هایی که با زمستان‌های سخت مواجه هستند، شرایط متابولیکی زنبورعسل تغییر می‌کند و مصرف خوراک برای حفظ دمای بدن در طول زمستان افزایش می‌یابد. این موضوع باعث کاهش ذخایر زنبورها شده و اگر به‌صورت صحیح مدیریت نشود، خطر از بین رفتن کلنی زنبورها وجود دارد.

علاوه بر این، زنبورداران علت مرگ زنبورهای عسل در زمستان را به عوامل دیگری مثل شرایط نامساعد زمستانی، گرسنگی شدید کندو در پاییز و از بین رفتن ملکه نیز مرتبط می‌دانند. همچنین حمله آفت‌ها، رخ دادن ریزش ناگهانی در کلونی، بروز بیماری‌های نازوما، تأثیرات مختلف فجایع محیطی و عوامل ناشناخته نیز در این موضوع، تأثیرگذارند.

جلوگیری از تلفات زنبور عسل

برای پیشگیری از مرگ و تلف شدن زنبورهای عسل و کمتر کردن این مشکلات، می‌توانید از فروشگاه‌های تخصصی مرتبط با لوازم زنبورداری بهره ببرید. این فروشگاه‌ها با ارائه تجهیزات و ابزارهای مدرن، به شما کمک می‌کنند تا مشکلات زنبورها را به حداقل برسانید. در این زمینه پیشنهاد ما فروشگاه زنبورافزار است. این مجموعه بی‌نظیر با انواع ابزار و لوازم زنبورداری، لباس‌ها و خوراک‌های مناسب زنبور عسل، مکمل‌های غذایی و انواع داروها، می‌تواند از مرگ‌ومیر این موجودات ارزشمند، جلوگیری کند.

جلوگیری از مرگ و تلف شدن زنبور عسل
جلوگیری از مرگ و تلف شدن زنبور عسل

زنبورافزار به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی لوازم زنبورداری و محصولات مرتبط با زنبور عسل در کشور شناخته می‌شود. این فروشگاه با تنوع وسیعی از کالاها، به تمام اقشار جامعه، به‌ویژه زنبورداران محترم، خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهد. هدف اصلی این مجموعه تخصصی، فراهم کردن لوازم و تجهیزات مورد نیاز و محصولات باکیفیت است، تا زنبورداری را برای کاربران خود آسان و لذت‌بخش سازد.

ارسال سریع، ضمانت بهترین قیمت و تضمین اصل بودن کالا، سه اصل و هدف اولیه‌ای هستند که زنبور افزار از روز تأسیس خود به آن‌ها پایبند است. گستره منحصربه‌فرد از تجهیزات، محصولات و خدمات این فروشگاه، آن را به‌عنوان یک مجموعه‌ی اینترنتی بی‌رقیب و شگفت‌انگیز در زمینه زنبورداری تبدیل کرده است.

نحوه پراکنش تلفات زنبور عسل در سراسر دنیا

 در مقالات مربوط به بررسی نرخ تلفات زنبورعسل در کشورهای مختلف در سالهای 19-2018نقشه نقاط پرریسک برای تلفات آورده شده است که به شرح زیر است:

پراکنش تلفات زنبور عسل در دنیا
پراکنش تلفات زنبور عسل در دنیا

در نقشه بالا نقاط مختلف با رنگهای متفاوتی نمایش داده شده است که نشان دهنده میزان تلفات می باشد. کشورهایی که با رنگ قرمز نمایش داده می شوند مناطق با درصد تلفات بالا بوده و نیاز به بررسی دقیق در حوزه صنعت زنبورداری هستند. کشورایران در این نقشه به رنگ قرمز درآمده است.

عوامل بسیاری در زندگی زنبور عسل، این حشره مهربان با طبیعت، تاثیرگذارند. از این پس سیر نیازهای زنبورعسل را خواهیم شناخت و برای قدردانی از آنها و برای جلوگیری از نابودی کاملشان، اطلاعات به روز و کاربردی را در دسترس همراهان و ملازمان عزیز قرار خواهیم داد. ایرانی مهربان با زنبورهای عسل و زنبورداران را میخواهیم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.